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Wednesday, May 6 (Hörsaal/Auditorium 1072)
6 pm / 18 Uhr

 

HOGTOWN
Director: Daniel Nearing
Narrative/Experimental, Color/B/W, 109 min.
USA 2014
English, Spanish and Mandarin with English subtitles

XXX. 2015 Black International Cinema Berlin

"Hogtown" is a feature-length, black and white, dramatic feature from writer-director Daniel Nearing. "Hogtown" is nearly 20 years in the making, and the second film in a trilogy which grows organically from "Chicago Heights", which was based on Winesburg, Ohio, an "unadaptable" seminal American novel. The film was named to film critic Roger Ebert's last list of Best Art Films in 2010.
The film is set circa 1919 in Chicago and begins with the disappearance of a millionaire theatre owner in a snowstorm. Its climactic sequences play out against a backdrop of the horrific race riots of that summer. The film is ostensibly about a murder investigation, but "Hogtown" is much more an exploration of this most American of American cities, looking into the intimate lives of many of its people. This "period-less piece" is shot in undisguised contemporary Chicago, suggesting that the issues of its era resonate through the present. Herman Wilkins makes his feature debut as a leading actor in "Hogtown", playing not just DeAndre Son Carter, the protagonist, but also Marquis Coleman, a major secondary character. The film is carried by a multi-racial, multi-lingual ensemble cast of more than 100, along with a full wind symphony and gospel score.
"Hogtown" is the second film in a trilogy of period art films which are filmed in black and white, with the occasional appearance of "ecstatic" or "epiphanal" color. The first film, "Chicago Heights", is a microscope through which we view the experience of isolation and longing in exurban or small town America. The second film, "Hogtown", uses Chicago as a lens through which we view the hard emergence of a multicultural urban America through similarly isolated souls. In the third film, "Petit Monde" (or "Small World" – in development), Paris is our prism for observing the emergence of a new vision of the world, where the experience of isolation remains undiminished even as the boundaries of humanity seemingly cease to exist.

XXX. 2015 Black International Cinema Berlin

"Hogtown" ist ein abendfüllender, dramatischer Spielfilm in Schwarzweiß von Drehbuchautor und Regisseur Daniel Nearing. "Hogtown" brauchte fast 20 Jahre für seine Herstellung. Es ist der zweite Film in einer Trilogie und erwächst organisch aus dem Film "Chicago Heights", der auf Winesburg, Ohio basiert, einem "unangepassten" bahnbrechenden amerikanischen Roman. Der Film wurde auf die letzte Liste der Besten Art-Filme im Jahr 2010 des Filmkritikers Roger Ebert gesetzt.
Angesiedelt um das Jahr 1919 in Chicago, beginnt der Film mit dem Verschwinden eines millionenschweren Theaterbesitzers in einem Schneesturm. Seine szenischen Höhepunkte spielen sich vor dem Hintergrund der schrecklichen Rassenunruhen jenes Sommers ab. Vordergründig handelt der Film von einem Mordfall, aber "Hogtown" ist viel mehr eine Auseinandersetzung mit dieser amerikanischsten aller amerikanischen Städte mit Blick in das intime Leben vieler ihrer Menschen. Gedreht wurde dieses "zeitlose Stück" im unverhohlenen, zeitgenössischen Chicago, was darauf hindeutet, dass die Probleme seiner Zeit bis in die Gegenwart widerhallen. Herman Wilkins macht sein Spielfilmdebüt als Hauptdarsteller in "Hogtown", er spielt nicht nur DeAndre Son Carter, den Protagonisten, sondern auch Marquis Coleman, eine wichtige Nebenfigur. Der Film wird von einem multi-ethnischen, multi-lingualen Ensemble von mehr als 100 Mitgliedern getragen, zusammen mit einer vollständigen Sinfonie und Gospelmusik.
"Hogtown" ist der zweite Film in einer Trilogie periodischer Kunst-Filme, die in Schwarzweiß mit dem gelegentlichen Auftreten von "ekstatischer" oder "erleuchtender" Farbe gedreht werden. Der erste Film, "Chicago Heights", ist ein Mikroskop, durch das wir die Erfahrung der Trennung und Sehnsucht in einer außer-urbanen oder amerikanischen Kleinstadt sehen. Der zweite Film, "Hogtown", verwendet Chicago als Linse, durch die wir die mühevolle Entstehung eines multikulturellen städtischen Amerikas durch ähnlich isolierte Seelen betrachten. Im dritten Film, "Petit Monde" (oder "Kleine Welt" – in Vorbereitung), ist Paris unser Prisma zur Beobachtung der Entstehung einer neuen Vision von der Welt, wo die Erfahrung der Isolation ungebrochen ist, auch wenn die Grenzen der Menschheit scheinbar aufhören zu existieren.

XXX. 2015 Black International Cinema Berlin

XXX. 2015 Black International Cinema Berlin

MOTTOS
"I may not make it if I try, but I damn sure won´t if I don´t..." - Oscar Brown Jr.
"Mankind will either find a way or make one." - C.P. Snow
"Whatever you do..., be cool!" - Joseph Louis Turner
"Yes, I can...!" - Sammy Davis Jr.
"Yes, We can...!" - Barack Obama

 

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