„Understanding and Appreciation“

„Verständnis und Anerkennung“

 

A COMPLEXION CHANGE - Transnational & Intercultural Diplomacy

39. Black International Cinema Berlin 2024

NOVEMBER 22-24 | 2024
06:00 pm - 11:00 pm

Rathaus Schöneberg (city hall)
Marlene-Dietrich-Kinosaal (cinema)

John-F.-Kennedy-Platz | 10825 Berlin/Germany

PROGRAM SCHEDULE

FRIDAY | NOVEMBER 22 | 2024

THE GOLDEN GHOSTS

Director: Mark Oliver

Narrative, Color, 61 min.

USA 2024

English

Friday | November 22

6.00 pm | 18.00 Uhr

In 1852, a lone Black woman trudges barefoot along a dry riverbed in Siskiyou County, watched by two Black men in the trees. She seems indifferent to the spectacular beauty around her, near the base of Mount Shasta. “There’s a lot of purpose in those legs,” one of the men remarks. They assume she is looking for gold, as they are, but conclude that the important thing is what she and they are fleeing: Slavery.

Im Jahr 1852 stapft eine einsame Schwarze Frau barfuß durch ein trockenes Flussbett in Siskiyou County, beobachtet von zwei Schwarzen Männern hinter den Bäumen. Die spektakuläre Schönheit um sie herum, am Fuße des Mount Shasta, scheint ihr gleichgültig zu sein. „Diese Beine sind sehr zielstrebig“, bemerkt einer der Männer. Sie vermuten, dass sie nach Gold sucht, so wie sie selbst, kommen jedoch zu dem Schluss, dass es in Wahrheit um das geht, wovor die Frau und sie fliehen: vor der Sklaverei.

WELTFILME

MOVING BEYOND 
FILMS FROM THE FILM NETWORK WEST AFRICA

MOVING BEYOND is the conclusion of a series of projects aimed at supporting the Film Network West Africa (FNWA) and its five member organizations. As part of the three-year project (2023 – 2026), the partner NGOs in Ghana, The Gambia, Liberia, Sierra Leone and Togo are expanding and professionalizing their training programs and networking in order to sustainably increase their independence and future viability. At the same time, they are strengthening the film sector in their countries, where qualified specialists are still needed, but there are few and hardly any affordable training opportunities.

Where possible, the partners also organize internships and place trainees directly with TV stations and production companies. By establishing these collaborations, more and more young people should be given the chance to start their professional lives successfully.

 

MOVING BEYOND ist der Abschluss einer Projektreihe, die zum Ziel hat, das Film Network West Africa (FNWA) und seine fünf Mitgliederorganisationen zu unterstützen. Im Rahmen des dreijährigen Projekts (2023 – 2026) erweitern und professionalisieren die Partner-NROs in Ghana, Sierra Leone, Liberia, Gambia und Togo ihre Ausbildungsprogramme und vernetzen sich noch mehr, um so ihre Unabhängigkeit und Zukunftsfähigkeit nachhaltig auszubauen. Gleichzeitig stärken sie den Filmsektor in ihren Ländern, wo nach wie vor qualifiziertes Fachpersonal benötigt wird, es aber nur wenige und kaum erschwingliche Ausbildungsmöglichkeiten gibt. 

Wo möglich, organisieren die Partner auch Praktika und vermitteln Auszubildende direkt an TV-Sender und Produktionsfirmen. Durch den Aufbau dieser Kooperationen sollen mehr und mehr junge Menschen die Chance bekommen, erfolgreich ins Berufsleben zu starten.

MOVING BEYONG

THE WOMAN CHIEF

Director: Joseph F. Doe

Documentary, Color, 15 min.

Liberia 2024

English/Koloquial and Kpelleh 

with English subtitles

Friday | November 22

7.00 pm | 19.00 Uhr

Participants: Chris N. Domah, Bendu B. Gaie, Nehemiah Johnson, Augustine G. Kesselie, Garmai Sanghon, Rebecca Zoegar and G-Othello Zordyu.

Dive into the story of Ruth Suah, the charismatic female chief of Balamah, Liberia. As the first woman town chief in a male-dominated society, Ruth faces resistance from political rivals, but also from her family, as she fights tirelessly to improve living conditions for her people. Wherever and whenever she can, Ruth uses her position to advocate for other women to become more involved in town leadership, as she slowly closes down on her 15-year ruling. What will happen to the future of town leadership?

Tauche ein in die Geschichte von Ruth Suah, der charismatischen Bürgermeisterin von Balamah. Ruth ist die erste weibliche Ortsvorsteherin in Liberia und muss sich – wenn sie sich für ihr Dorf engagiert – nicht nur gegen ihre politischen Rivalen, sondern auch gegen ihre eigene Familie beweisen. Wo und wann immer sie kann, nutzt Ruth ihre Position, um andere Frauen zu unterstützen und sie zu ermutigen, selbst Verantwortung für die Gemeinde zu übernehmen. Bald wird ihre 15-jährige Amtszeit jedoch zu Ende gehen. Wer wird dann in Balamah regieren – und wie?

TOGOLAND PROJECTIONS / TOGOLAND PROJEKTIONEN

Director: Jürgen Ellinghaus

Documentary, Color/B/W, 96 min.

France/Germany/Togo 2023

German commentary 

with German subtitles, 

additional English subtitles

Friday | November 22

7.16 pm | 19.16 Uhr

Shortly before the First World War, the “African explorer” and film director Hans Schomburgk went on an unprecedented film expedition to West Africa to shoot adventure and documentary films in the “exotic” setting in north of the then German colony of Togo. These remain virtually unknown in Togo to this day. Guided by the travelogue of actress Meg Gehrts, Jürgen Ellinghaus travels more than a century later with a mobile cinema to original locations of Schomburgk’s films. Together with the Togolese viewers, Ellinghaus explores the historical context of the film images and the effects of colonialism. What do the films present, what do they conceal about “Togoland”, which was praised at the time as the “model colony” of the German Empire?

Kurz vor dem Ersten Weltkrieg begab sich der „Afrikaforscher“ und Filmregisseur Hans Schomburgk auf eine beispiellose Filmexpedition nach Westafrika, um in der „exotischen“ Umgebung im Norden der damaligen deutschen Kolonie Togo Abenteuer- und Dokumentarfilme zu drehen. Diese sind in Togo bis heute nahezu unbekannt. Geleitet von dem Reisebericht der Schauspielerin Meg Gehrts reist Jürgen Ellinghaus mehr als ein Jahrhundert später mit einem mobilen Kino zu Originalschauplätzen von Schomburgks Filmen. Gemeinsam mit den togolesischen Zuschauerinnen und Zuschauern erkundet Ellinghaus den historischen Kontext der Filmbilder und die Auswirkungen des Kolonialismus. Was zeigen, was verbergen die Filme über „Togoland“, das damals als „Musterkolonie“ des Deutschen Reiches gepriesen wurde?

WELTFILME

MOVING BEYOND 
FILMS FROM THE FILM NETWORK WEST AFRICA

MOVING BEYOND is the conclusion of a series of projects aimed at supporting the Film Network West Africa (FNWA) and its five member organizations. As part of the three-year project (2023 – 2026), the partner NGOs in Ghana, The Gambia, Liberia, Sierra Leone and Togo are expanding and professionalizing their training programs and networking in order to sustainably increase their independence and future viability. At the same time, they are strengthening the film sector in their countries, where qualified specialists are still needed, but there are few and hardly any affordable training opportunities.

Where possible, the partners also organize internships and place trainees directly with TV stations and production companies. By establishing these collaborations, more and more young people should be given the chance to start their professional lives successfully.

 

MOVING BEYOND ist der Abschluss einer Projektreihe, die zum Ziel hat, das Film Network West Africa (FNWA) und seine fünf Mitgliederorganisationen zu unterstützen. Im Rahmen des dreijährigen Projekts (2023 – 2026) erweitern und professionalisieren die Partner-NROs in Ghana, Sierra Leone, Liberia, Gambia und Togo ihre Ausbildungsprogramme und vernetzen sich noch mehr, um so ihre Unabhängigkeit und Zukunftsfähigkeit nachhaltig auszubauen. Gleichzeitig stärken sie den Filmsektor in ihren Ländern, wo nach wie vor qualifiziertes Fachpersonal benötigt wird, es aber nur wenige und kaum erschwingliche Ausbildungsmöglichkeiten gibt. 

Wo möglich, organisieren die Partner auch Praktika und vermitteln Auszubildende direkt an TV-Sender und Produktionsfirmen. Durch den Aufbau dieser Kooperationen sollen mehr und mehr junge Menschen die Chance bekommen, erfolgreich ins Berufsleben zu starten.

MOVING BEYOND

GRAVE IN THE TREE

Director: Luther N. Mafalleh

Narrative, Color, 21 min.

Liberia 2024

English/Koloquial and Kpelleh 

with English subtitles

Friday | November 22

8.52 pm | 20.52 Uhr

Participants: Dorcus Borbor, Obediah J. Cheeks, Victoria M. Dorbor, Josiah Gray, Vickie Jallah, Mohammed E. M. Kamara, Moses O. P. Kerkula, James L. N. Lee, George Y. Nyanzeor and Marwu G. Nyumah.

Kamara, the eldest brother of a small family in a Liberian town, wants to grab the land of his deceased brother, but Nuwoe his niece insists that it’s hers. Nuwoe knows her father’s wishes to pass his properties on to her upon his death. Her uncle Kamara believes women are not supposed to own land, and secretly steals the deed to her father’s land. Will Nuwoe be able to prove her claim or will the elders side with tradition?

Kamara, der älteste Bruder in einer Kleinfamilie in einer liberianischen Stadt, will die Ländereien seines verstorbenen Bruders an sich reißen. Nuwoe, seine Nichte, besteht jedoch darauf, dass ihr das Land gehört. Sie kennt den Wunsch ihres Vaters. Nach dessen Tod soll der gesamte Besitz an sie vererbt werden. Kamara will nicht glauben, dass Frauen Land besitzen dürfen und stiehlt heimlich die Besitzurkunde. Kann Nuwoe ihren Anspruch auf das Land jetzt noch geltend machen, oder werden sich die Ältesten auf die Seite der Tradition stellen?

FOREMOST HUMAN

Director: Evangelista Sie & S.R. Ayers

Documentary/Animation, Color, 16 min.

Austria 2024

English

Friday | November 22

9.13 pm | 21.13 Uhr

Bullying at school, family struggles at home, and media portraying you as the antagonist. Our protagonist navigates a world seemingly not designed for them, nearly breaking under the weight of depression. The therapy sessions, informed by biases, exacerbate the situation, prompting the protagonist to question, “Is it too much to want to discuss racism in therapy?” As they hit rock bottom, a new journey unfolds in empathic, human-centered consultation, led by a BIPoC consultant, validating their experiences and aiding in the discovery and activation of resources on the path to well-being.

This film is dedicated to individuals whose voices form its narrative. A huge thank you for generously sharing your stories, experiences, and insights, and for answering our questions with trust, candor, and kindness.

 

Mobbing in der Schule, familiäre Probleme zu Hause und Medien, die einen als widerstreitende Person darstellen. Unsere Protagonistin bewegt sich in einer Welt, die scheinbar nicht für sie bestimmt ist, und bricht unter der Last der Depression fast zusammen. Die von Vorurteilen geprägten Therapiesitzungen verschlimmern die Situation und veranlassen die Protagonistin zu der Frage: „Ist es zu viel verlangt, in der Therapie über Rassismus sprechen zu wollen?“ Als sie den Tiefpunkt erreicht haben, beginnt eine neue Reise in einer empathischen, menschenzentrierten Beratung, die von einer BIPoC-Beraterin geleitet wird, die ihre Erfahrungen validiert und bei der Entdeckung und Aktivierung ihrer Ressourcen auf dem Weg zum Wohlbefinden hilft.

Dieser Film ist den Menschen gewidmet, deren Stimmen die Erzählung prägen. Ein großes Dankeschön dafür, dass Sie großzügig Ihre Geschichten, Erfahrungen und Einsichten mit uns geteilt und unsere Fragen mit Vertrauen, Offenheit und Freundlichkeit beantwortet haben.

BLACK CATS

Director: Mark Harris

Narrative, Color, 90 min.

USA 2024

English

Friday | November 22

9.29 pm | 21.29 Uhr

A lot of crucial political corruption in Chicago’s and Illinois’s history has been exposed in recent times. Chicago is widely regarded as the most corrupt city in the United States, and a group of powerful locals has united to utilize all available means to clean up the mess.

In jüngster Zeit wurde eine Menge bedeutender politischer Korruption in der Geschichte Chicagos und Illinois‘ aufgedeckt. Chicago gilt weithin als die korrupteste Stadt der Vereinigten Staaten, und eine Gruppe einflussreicher Bürger*innen hat sich zusammengeschlossen, um mit allen verfügbaren Mitteln aufzuräumen.

Program subject to change

Fountainhead® Tanz Théâtre / THE COLLEGIUM – Forum & Television Program Berlin / 

„Footprints in the Sand?“ ExhibitionBerlin / Cultural Zephyr e.V.

Berlin, November 06, 2024

copyright: Fountainhead® Tanz Théâtre | Black International Cinema Berlin 2024