Film Presentation
Television & Livestream
Director: Prof. Donald Muldrow Griffith
Documentary, Color, 3 min.
Germany 2022
no dialogue
10:00 pm | 22:00 Uhr
November 21 | 10:00 am | 10:00 Uhr
December 4 | 10:00 pm | 22:00 Uhr
December 5 | 10:00 am | 10:00 Uhr
A COMPLEXION CHANGE – Transnational & Intercultural Diplomacy
EIN WANDEL IM ERSCHEINUNGSBILD – Transnationale & Interkulturelle Diplomatie
Producer & Director:
Prof. Donald Muldrow Griffith/
Fountainhead® Tanz Théâtre
Documentary, Color, 88 min.
Germany 2013
German with English subtitles
10:03 pm | 22:03 Uhr
November 21 | 10:03 am | 10:03 Uhr
December 4 | 10:03 pm | 22:03 Uhr
December 5 | 10:03 am | 10:03 Uhr
This film is a Fountainhead® Tanz Théâtre production which premiered during the XXVIII. Black International Cinema Berlin 2013. Conceptualized, written and directed by Prof. Donald Muldrow Griffith, the film presents a portrait of Roswitha Günther, founder and director of Pfeiffers Ballhaus, who for over 20 years produced Pfeiffers Ballhaus at the Berlin citizen television station Alex – Open Channel Berlin. The documentary reveals a picture of a woman, who with determination, community spirit and heart, offered especially the elder, but also the younger generation, the possibility to participate in a social and artistic life, to meet each other, to dance and while having cake and coffee to participate for several hours, in an artistic program with music, song and performance, which at the same time was produced for television at Alex – Open Channel Berlin.
Dieser Film ist eine Fountainhead® Tanz Théâtre Produktion und feierte auf dem XXVIII. Black International Cinema Berlin 2013 seine Premiere. Konzipiert, geschrieben und unter der Regie von Prof. Donald Muldrow Griffith zeigt der Film ein Porträt über Roswitha Günther, Gründerin und Leiterin von Pfeiffers Ballhaus, die mehr als 20 Jahre lang im Berliner Bürgerfernsehen Alex – Offener Kanal Berlin Pfeiffers Ballhaus produzierte. Die Dokumentation zeichnet das Bild einer Frau, die mit viel Durchhaltevermögen, Gemeinschaftssinn und Herz besonders der älteren Generation aber auch jüngeren Menschen die Möglichkeit bot, am sozialen und künstlerischen Leben teilzunehmen, sich zu begegnen, zu tanzen und bei Kaffee und Kuchen mehrere Stunden an einem künstlerischen Programm aus Musik, Gesang und Artistik teilzunehmen, das gleichzeitig aufgezeichnet und im Fernsehsender Alex – Offener Kanal Berlin ausgestrahlt wurde.
Director: Kwabena Eddie Mankate
Film Participants:
Sabtiya Abubakar, Alex Asare,
Ishmael Fia and Charles Owusu
Narrative, Color, 18 min.
Sierra Leone 2021
Mende, Krio with English subtitles
11:31 pm | 23:31 Uhr
November 21 | 11:31 am | 11:31 Uhr
December 4 | 11:31 pm | 23:31 Uhr
December 5 | 11:31 am | 11:31 Uhr
Directors:
Jason Delane Lee & Leah Cohen-Mays
Narrative, Color, 14 min.
USA 2019
English
11:49 pm | 23:49 Uhr
November 21 | 11:49 am | 11:49 Uhr
December 4 | 11:49 pm | 23:49 Uhr
December 5 | 11:49 am | 11:49 Uhr
Director: Godstime Mensh-Nab
Film Participants:
Daniel Arthur, Mercy Aba Blankson,
Yaa Korantemaa Boateng,
Emmanuella Dadugblor,
Samuel Lamptey, Addo First Okoe
Manasseh, Prince Nkrumah and
Francisca Martha Nyarko
Documentary, Color, 10 min.
Ghana 2021
Ga, English with English subtitles
00:03 am | 00:03 Uhr
November 21 | 12:03 pm | 12:03 Uhr
December 4 | 00:03 am | 00:03 Uhr
December 5 | 12:03 pm | 12:03 Uhr
When Cedric Dzelu speaks, his words resonate for a long time – clear, concise and, above all, stirring. Today, the young World YMCA change agent is considered a political hopeful in Ghana. Cedric, who himself grew up in rather modest circumstances, now represents the voice of youth at important conferences around the world. His mission is to convince and encourage others to join the fight against climate change. And he succeeds extremely well – whether he is talking to friends, students, athletes or politicians.
Wenn Cedric Dzelu spricht, klingen seine Worte noch lange nach – klar, prägnant und vor allem mitreißend. Heute gilt der junge World YMCA Change Agent als politische Hoffnung in Ghana. Cedric, der selbst in eher bescheidenen Verhältnissen aufgewachsen ist, vertritt heute die Stimme der Jugend auf wichtigen Konferenzen rund um die Welt. Seine Aufgabe ist es, andere zu überzeugen und zu ermutigen, sich dem Kampf gegen den Klimawandel anzuschließen. Und das gelingt ihm außerordentlich gut – ob er nun mit Freund*innen, Schüler*innen, Sportler*innen oder Politiker*innen spricht.
Director: Lioba von den Driesch
Animation, Color, 2 min.
Germany 2012
no dialogue
00:13 am | 00:13 Uhr
November 21 | 12:13 pm | 12:13 Uhr
December 4 | 00:13 am | 00:13 Uhr
December 5 | 12:13 pm | 12:13 Uhr
I glance out of the window. Through eye contact, the subjective camera wanders from one actor to another, until at some point, it stumbles and returns to me.
Ich werfe einen Blick aus dem Fenster. Über den Blickkontakt wandert die subjektive Kamera von einem Akteur zum anderen, bis sie irgendwann strauchelt und zu mir zurückkehrt.
Director: Rob Underhill
Narrative/Experimental, Color, 15 min.
USA 2014
English
00:15 am | 00:15 Uhr
November 21 | 12:15 pm | 12:15 Uhr
December 4 | 00:15 am | 00:15 Uhr
December 5 | 12:15 pm | 12:15 Uhr
One actor, Mike Wiley performs all 20 roles in „Money 1955“, reenacting in striking historic detail the pivotal moments and players of the Emmett Till murder trial. The film is crafted from court transcripts and adapted from Mike Wiley’s critically acclaimed one-man play, „Dar He: The Story of Emmett Till.“
In „Money 1955“, international press descend on a remote Tallahatchie County, Mississippi courthouse and draw the world’s attention to the murder trial of two white men accused of the horrific lynching of a 14-year-old black boy from Chicago named Emmett Till.
The prosecutor’s key witness is the boy’s uncle, Mose Wright: he answered the knock the night the two men had abducted Emmett. But to finger them publicly in an all-white Mississippi courtroom was suicide; Mose was forced to decide to remain silent or make the ultimate sacrifice…
Schauspieler Mike Wiley verkörpert alle 20 Charaktere in „Money 1955“ und stellt in markanten historischen Details die Schlüsselmomente und die Mitwirkenden des Emmett-Till-Mordprozesses nach. Der Film basiert auf Gerichtsakten in einer Adaption des von der Kritik gefeierten Einpersonenstücks von Mike Wiley, „Dar He: The Story of Emmett Till.“
In „Money 1955“ stürzte sich die internationale Presse auf ein entfernt gelegenes Gerichtsgebäude in Tallahatchie County in Mississippi und zieht die Aufmerksamkeit der Welt auf den Mordprozess von zwei weißen Männern, die des schrecklichen Lynchens eines 14-jährigen Schwarzen Jungen aus Chicago namens Emmett Till angeklagt sind.
Hauptzeuge der Staatsanwaltschaft ist der Onkel des Jungen, Mose Wright: Er antwortete auf das Klopfen in der Nacht, als die beiden Männer Emmett entführten. Aber öffentlich in einem Gerichtssaal in Mississippi, in dem nur Weiße sitzen, auf sie zu zeigen, war Selbstmord; Mose war gezwungen, sich zu entscheiden, – entweder zu schweigen oder sich unumkehrbar zu opfern…
Directors: Robert A. Sengstacke
& Charles O’Bannon Jr.
Documentary, Color, 90 min.
U.S.A. 2007
English
00:30 am | 00:30 Uhr
November 21 | 12:30 pm | 12:30 Uhr
December 4 | 00:30 am | 00:30 Uhr
December 5 | 12:30 pm | 12:30 Uhr
„Portraits Of Black Chicago“ is a 90 minute production which features 12 stories of Black people and events in Chicago, who have made significant contributions to the success of the Black community and the city of Chicago. The production is segmented and each segment is self-contained. This film documents the lives and/or accomplishments of the subjects featured. „Portraits Of Black Chicago“ represents 12 years of production work to compile this presentation.
„Portraits Of Black Chicago“ ist eine 90-minütige Produktion, die 12 Geschichten von Schwarzen Menschen und Ereignissen in Chicago präsentiert, die bemerkenswerte Beiträge zum Erfolg der Schwarzen Gemeinschaft und der Stadt Chicago geleistet haben. Die Produktion ist in Segmente gegliedert, wobei jedes Segment für sich selbst steht. Dieser Film dokumentiert das Leben und/oder die Leistungen der Dargestellten. „Portraits Of Black Chicago“ repräsentiert 12 Jahre Produktionsarbeit für die Zusammenstellung dieser Präsentation.
Program subject to change
Fountainhead® Tanz Théâtre / THE COLLEGIUM – Forum & Television Program Berlin /
„Footprints in the Sand?“ ExhibitionBerlin / Cultural Zephyr e.V.
Berlin, November 1, 2022
copyright: Fountainhead® Tanz Théâtre | Black International Cinema Berlin 2022