CARMEN AND GEOFFREY

Directors: Nick Doob & Linda Atkinson
Documentary, Color, 79 min.
U.S.A. 2005
English
Carmen de Lavallade and Geoffrey Holder
Dress Design by Geoffrey Holder
Acrobat, 1980s
by Geoffrey Holder
Strippers, 1990s
by Geoffrey Holder
Undressing, 1980s
by Geoffrey Holder
Two Nude Studies, 1980s
by Geoffrey Holder
Sunday Hat, 1990s
by Geoffrey Holder
A film following the lives, work and marriage of two creative giants, 
Carmen de Lavallade and Geoffrey Holder. 

Carmen de Lavallade

Carmen was born in New Orleans, moved at an early age with her father and two sisters to Los Angeles, where she won a scholarship to study with the pioneering choreographer, Lester Horton. She soon took along a high school class-mate, Alvin Ailey, for his first dance class. She came to New York with Horton's company, dancing the principal role in his production of "Salome." As a result of this exposure, she was offered several movie roles. She appeared in "Lydia Bailey," and in "Carmen Jones," choreographed by Herbert Ross and subsequently Ross selected her to dance in the ground breaking Broadway production of Truman Capote's "House of Flowers." It was at this time she met her future husband, Geoffrey Holder. De Lavallade was soon a well known dance presence in New York. She made her debut as a principal dancer at the Metropolitan Opera and went on to work with every prominent choreographer from Agnes deMille to Glen Tetly, Joe Layton, and John Butler. Butler's "A Portrait of Billie," set to four songs by Billie Holiday became Carmen's signature piece. She also performed internationally, sharing a stage with Josephine Baker and touring the Far East with the De Lavallade-Ailey Dance Company.

Geoffrey and Léo
Carmen, Geoffrey and Léo
Portrait of Carmen
by Geoffrey Holder

Geoffrey Holder

Geoffrey Holder with his 6 foot 6 inch frame, extraordinary voice, and exuberant virtuosi seems larger than life. Two time Tony-Award winner, Drama Desk winner, Clio Award winner, and recipient of a Guggenheim Fellowship, Geoffrey's many and varied talents have won him recognition as an actor, dancer, singer, choreographer, composer, librettist, director, costume designer, scenic designer, writer, photographer and painter. His talent as a painter is the one least known to the public. His sense of community, love of bright colors, and ability to depict the visual imprint of memory, dream and deeply felt experience are strikingly evident in his work. With such a remarkably broad range of talents, it is natural that Geoffrey is a master at using the stage as a personal canvas.

 Geoffrey Holder as Lucky in Waiting for Godot
Ein Film, der dem Leben, Schaffen und der Ehe zweier kreativer Giganten folgt, 
Carmen de Lavallade und Geoffrey Holder. 

Carmen de Lavallade

Carmen wurde in New Orleans geboren und zog in jungen Jahren mit ihrem Vater und zwei Schwestern nach Los Angeles, wo sie ein Stipendium für ein Studium mit dem Pionier unter den Choreographen, Lester Horton, gewann. Bald nahm sie einen Klassenkameraden aus der High School, Alvin Ailey, mit zu dessen erster Tanzstunde. Nach New York kam sie mit Horton's Companie, in der sie die führende Rolle tanzte in der Produktion "Salome". Als Folge dieser Öffentlichkeit wurden ihr verschiedene Filmrollen angeboten. Sie erschien in "Lydia Bailey" und in "Carmen Jones", choreographiert von Herbert Ross, der sie schließlich aussuchte, um in der bahnbrechenden Broadway-Produktion, Truman Capotes "House of Flowers" zu tanzen. Zu dieser Zeit traf sie ihren zukünftigen Ehemann, Geoffrey Holder. De Lavallade war bald eine bekannte Tanzpersönlichkeit in New York. Sie machte ihr Debut als Erste Tänzerin in der Metropolitan Opera und arbeitete fortan mit jedem bekannten Choreographen, von Agnes deMille bis Glen Tetly, Joe Layton und John Butler. Butlers "A Portrait of Billie", zu vier Songs von Billie Holiday, wurde zu Carmens Markenzeichen. Sie trat ebenfalls international auf, teilte die Bühne mit Josephine Baker und tourte im Fernen Osten mit der De Lavallade-Ailey Dance Company.

 Josephine Baker and Carmen de Lavallade

Geoffrey Holder

Geoffrey Holder, mit seinen 1,95 Metern, seiner außergewöhnlichen Stimme und seiner übersprudelnden Virtuosität, scheint überlebensgroß zu sein. Als zweimaliger Tony-Award-Gewinner, Drama-Desk-Gewinner, Clio-Award-Gewinner und Empfänger eines Guggenheim-Stipendiums hat Geoffrey durch seine vielen und vielfältigen Talente Anerkennung erhalten als Schauspieler, Tänzer, Sänger, Choreograph, Komponist, Librettist, Regisseur, Kostümdesigner, Bühnenbildner, Schriftsteller, Fotograf und Maler. Sein Talent als Maler ist das am wenigsten bekannte. Sein Sinn für Gemeinschaft, Liebe zu strahlenden Farben und die Fähigkeit, visuelle Eindrücke aus der Erinnerung, Träume und tief empfundener Erfahrungen darstellen zu können, sind beeindruckend überzeugend in seiner Arbeit. Mit dieser bemerkenswerten Bandbreite an Talenten ist es natürlich, dass Geoffrey ein Meister darin ist, die Bühne als persönliche Leinwand zu benutzen.

Geoffrey Holder and James Earl Jones

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